5 dec. 2006

Julrim

De gånger som jag har hittat på rim till mina julklappar har det inte varit särskilt uppskattat, vilket kan bero på att rimmen oftast har saknat både finess och koppling till paketens innehåll… Men det finns faktiskt hjälp att få! Hos julrim.nu finns färdiga rim för olika julklappar och hos rimstugan kan man skicka in och be om hjälp med rim till en särskild present. Det är väl ändå roligast att försöka själv och då kanske den här rimordlistan och lite tips på synonymer kan underlätta.

Är man däremot fantastisk på att rimma bör man ju utnyttja detta och ställa upp i någon av alla de rimtävlingar som pågår just nu! Här är länkar till några av dessa:

7 kommentarer:

Anonym sa...

Det här rimmet fick jag för några år sedan på ögonskugga från mitt 13åriga kusinbarn: "Här får du lite skugga, så att du inte ser ut som en sugga"... Men jag ska inte säga nåt, brukar mest lägga krut på inslagningen och hoppas att ingen tänker på att det inte är något rim till =)

sofie sa...

ja ibland är det ju faktiskt bäst att låta bli att rimma :)
och det är ju svårt att rimma utan att avslöja vad det är i paketet...

Anonym sa...

Ett fantastiskt användbart julrim är "Ära vare gud i höjden, detta har jag gjort i slöjden". Det brukar vi i min familj sätta på alla hemmagjorda julklappar (i olika varianter ibland).

sofie sa...

Bra tips! Då avslöjar man ju i alla fall lite mer, men inte för mycket, än om man använder sig av följande (som jag har lånat någonstans ifrån vid något tillfälle): "Du kan aldrig lista ut, vad som döljer sig under denna knut"

Anonym sa...

Mitt ex hade ett universalrim:
"Eätta mig om jag har fel
Det här är inget hockeyspel"
Funkar på allt *skrattar*
(gillar din blogg, antar att du inte har nåt emot att jag lägger in en länk hit)

sofie sa...

Bra rim! Det funkar helt klart på alla mina julklappar :) Jättekul om du länkar!

Anonym sa...

Det är klart att rimmen ska avslöja vad som finns i. Varför annars rimma?

Naturligtvis ska det inte stå rätt ut, men lite små ledtrådar och vinkar så att det finns en möjlighet att gissa sig till innehållet.

Det är det perfekta rimmet anser jag!